Целта на студиската програма Управно и уставно право е да се понудат модули кои ќе ја опфаќаат основата на уставно - управните сознанија за приближување кон правничките професии кои се поврзани со оваа област и да се обезбедат цврсти, посебни и систематски знаења за институциите и за основите на уставното и управното право на Р. Македонија, како и споредбени сознанија од областа во регионов и во ЕУ.
Дипломата на студиската програма ќе им овозможи на студентите на докторските студии да бидат оспособени за научноистражувачката работа во областа на уставно-управните правни науки како и за изведување настава во универзитетите во државава и во странство, при што активно ќе бидат вклучени и во процесот на зацврстување на ресурсите на дејностите на државната власт во контекст на процесот на евроатлантските интеграции на земјава.
Знаење и разбирање
- Покажува систематско разбирање на полето на истражување и совршено познавање на методи и вештини за истражување во рамките на уставното и управното право според највисоките меѓународни стандарди.
Примена на знаењето и разбирањето
- Покажува способност уставно и управно да толкува, дизајнира, применува и адаптира суштински предмет на истражување со научен интегритет;
- Дава придонес преку оригинални истражувања кои ги надминуваат постојните граници на знаење, развивајќи нови знаења, вреднувани на ниво на национални и меѓународни рецензирани публикации од областа на уставното и управното право.
Способност за проценка
- Способност за критичка анализа, оценување и синтеза на нови и сложени идеи, имајќи компетенции за проценка;
- Способност за независно иницирање и учество во национални и меѓународни истражувачки мрежи и настани со научен интегритет;
- Способност за независно иницирање на истражувачки и развојни проекти, преку кои ќе генерира нови знаење и вештини за развој на уставното и управното право.
Комуникациски вештини
- Може да комуницира со своите колеги, пошироката академска заедница и со општеството во целина во рамките на областа на уставното и управното право.
Вештини на учење
- Се очекува да биде способен да сe промовира во академски и професионални рамки и во технолошкиот, општествениот или културниот развој во општество засновано на знаење.
Семестар 1
-
[DLAW0101]
[10 ЕКТС]
Методологија на истражување
Овој предмет е дизајниран за студенти кои се подготвуваат за изработка на докторска теза. Главните цели на предметот се на студентите да им се понудат алатки за коцептуализација на нивната теза во однос на изнаоѓање истражувачко прашање и создавање методи за прибирање податоци и за кавалитативна анализа. Предметот е фокусиран на проблемите на кавантативните методи и техники, како што се статистичката анализа, текстови поврзани со теоријата и тестирањето. Потоа од значење се и темите за дескриптивна и каузална инференција, лонгитудинални, компаратаивни истражувања и студија на случај. Напредни информации ќе се нудат за прибирање податоци работејќи со текст. Целта е анализирање квалитатаивни податоци, финално вклучување на сите тероетски и практични дејствија во функција на дизајнирање и пишување на тезата.
-
[DCAL0101]
[10 ЕКТС]
Општо и посебно управно право
Во рамките на предметот се изучуваат административното материјално и процесното право. Предмет на изучување се принципите на организација, работа и делокруг на административните органи, основните дејности што ја сочинуваат управната функција, актите на административните органи и односот помеѓу граѓаните и администрацијата. Ги изучуваат, анализираат и откриваат најзначајните елементи врз кои се базираат поимите администрација и административна функција и нивното научно значење; Ја анализирааат правната регулатива со која се уредува организацијата и функционирањето на јавната администрација во РМ и даваат предлози за нејзини измени и дополнувања; Ги издвојат и анализираат дејностите на административната функција со цел тие да се подобрат и прецизно да се дефинираат во науката и законодавството; Направат разграничување помеѓу видовите акти на администрацијата и да ги совладаат финесите на создавањето на таквите акти; Ги изучуваат и истражуваат карактеристиките, актуелните состојби и евентуалните недостатоци на видовите на административен надзор; Ги истражуваат механизмите на контрола над администрацијата и нејзината одговорност пред другите државни органи, но и пред своите клиенти-корисници на нејзините услуги; Раководење и менаџирање со органите на администрацијата на РМ, невладините организации, установи и сите институции во кои се решаваат предмети од административно правна природа, како и вработување и ангажман во истражувачки центри и консултантски компании кои вршат правни услуги од областа на административното право.
-
[DCAL0102]
[10 ЕКТС]
Теорија на Уставот
Во рамките на предметот ќе се проучуваат:
- Поимот, содржината, структурата и значењето на уставот;
- Класичните и модерните теории за видовите устави;
- Донесување и измена на уставот;
- Толкување на уставот;
- Потеклото на уставот и општиот развиток на уставноста во светот;
- Развиток на уставноста во РМ.
Семестар 2
-
[DCAL0104]
[10 ЕКТС]
Прифаќање и одобрување на планот за докторската дисертација
По првиот семестар, студентот ги започнува активностите за составување на својот план за докторската дисертација. Активностите вклучуваат одредување на литературата, составување хипотетичка рамка, дефинирање методологија за работа и определување индивидуален план како и прва јавна презентација
-
[10 ЕКТС]
Изборен предмет
-
[EDCAL01] Споредбени управни системи
Целта на овој предмет е студентите да се стекнат и да ги покажат своите теоретски исцрпни знаење за значењето и можностите на споредбените анализи на споредбените административни системи. Студентите ќе бидат запознаени со значењето на споредбените административни системи согласно тоа и политичкиот систем во различни држави, преку запознавање со различните организациони административни системи на државите правејќи компарации од компаративен и легислативен аспект. Споредбата на државната администрација се однесува посебно помеѓу европските земји како и помеѓу земјите во развој. Предметот е насочен кон проблемите при примената на компаративните методи и проучувањето на споредбените административни системи; толкувањата на главните модели, принципи и насоки на реформите во јавната администрација; докажување на примената на стекнатите знаења со примери; објаснување на случаи на успешни и неуспешни реформски мерки и влијателни фактори; Анализа на различните реформски мерки и да се споредат трендови во рамките на Европскиот административен простор.
-
[EDCAL02] Конституционализмот и човековите права
Целта на овој предмет е да им понуди на студентите продлабочени знаења за содржината на човековите права, особено согласно европските стандарди и да им помогне да ги развијат своите аналитички способности да оценат состојба во која постои кршење на одредено човеково право.
Овој предмет ќе им овозможи на студентите:
- да го разберат концептот на универзализам и културен релативизам во рамките на теоријата на човековите права;
- да ги осознаат филозофските основи на човековите права;
- да ги сфатат елементите на конкретни човекови права и модалитетите на нивна заштита во различни правни системи;
- да ги осознаат предизвиците во регулирањето и спроведувањето на одредбите за човековите права;
- да ги согледаат начините на толкување на Европската конвенција за човековите права;
- да се оспособат за правна анализа на одредбите за човековите права;
- да го согледаат контекстите на уставните и другите правни решенија за човековите права;
- да го согледаат влијанието на различни филозофски концепции врз правните одредби кои се однесуваат на човековите права;
- да оценат постоење на случај на кршење на човеково право;
- аналитички и критички да размислуваат за прашања поврзани со човековите права.
-
[EDCAL03] Современи трендови на парламентаризмот
Овој предмет ќе им овозможи на студентите:
- да го разберат концептот на парламентаризам во рамките на теоријата и практиката;
- да ги осознаат основите на парламентаризмот и трендовите во светот;
- да ги сфатат елементите на парламентарниот систем;
- да ги осознаат предизвиците на парламентаризмот во светот;
- да ги согледаат начините на толкување на парламентарните институти;
- да се оспособат за правна анализа на одредбите за парламентаризмот;
- да го согледаат контекстите на уставните и другите правни решенија за парламентарзимот.
-
[EDCAL04] Теорија на управувачките системи
Со изучување на предметната програма студентите ќе бидат во можност самостојно да управуваат со содржината и методите на работа во областа на управувачките системи: да знаат развојни трендови, разликите и потребите на поединци и организации, студентите учат теории на јавната администрација од теоретска, делумно практични поглед, со акцент на карактеристиките на развојот на науката и јавната администрација воопшто, студентите можат да го изразат своето професионално мислење за секојдневните проблеми и практики на административните науки, студентите се во состојба да ги оценуваат податоците во областа на администрацијата во светлината на социјални, професионални и етички аспекти, студентите можат да се фокусираат на индивидуалните проблеми и процесот на модернизација на јавната администрација, преку употреба на научни методи ( индукција, анализа, синтеза) студентите ќе направат критичка анализа и развој на теоријата за решавање на проблемите во управувачките системи.
-
[EDCAL05] Актуелни проблеми на филозофијата на правото
Овој предмет го проучува правото и неговата улога во општеството и има за цел да им даде на студентите информации за теории на правото од повеќе истакнати филозофи, со цел да се поттикне критичко размислување и аналитички принципи и идеи. Поради природата на предметот студентите се охрабруваат да ги спротивстават своите ставови по однос на теориите / филозофите и да ги аргументираат своите ставови поврзани со една или повеќе филозофски школи.
Некои од прашањата опфатени во предметот филозофија на правото, се: Која е неговата улога во општеството? Овие прашања ќе се анализираат внимателно на прашањето поставено од страна на еден од татковците на модерната филозофија на правото Џон Остин, кој вели дека филозофијата на правото го анализира на "природата на правото" и се обидува да се одговори на прашањето "што е правото" и " што претставува доброто право.
-
[10 ЕКТС]
Изборен предмет
-
[EDCAL01] Споредбени управни системи
Целта на овој предмет е студентите да се стекнат и да ги покажат своите теоретски исцрпни знаење за значењето и можностите на споредбените анализи на споредбените административни системи. Студентите ќе бидат запознаени со значењето на споредбените административни системи согласно тоа и политичкиот систем во различни држави, преку запознавање со различните организациони административни системи на државите правејќи компарации од компаративен и легислативен аспект. Споредбата на државната администрација се однесува посебно помеѓу европските земји како и помеѓу земјите во развој. Предметот е насочен кон проблемите при примената на компаративните методи и проучувањето на споредбените административни системи; толкувањата на главните модели, принципи и насоки на реформите во јавната администрација; докажување на примената на стекнатите знаења со примери; објаснување на случаи на успешни и неуспешни реформски мерки и влијателни фактори; Анализа на различните реформски мерки и да се споредат трендови во рамките на Европскиот административен простор.
-
[EDCAL02] Конституционализмот и човековите права
Целта на овој предмет е да им понуди на студентите продлабочени знаења за содржината на човековите права, особено согласно европските стандарди и да им помогне да ги развијат своите аналитички способности да оценат состојба во која постои кршење на одредено човеково право.
Овој предмет ќе им овозможи на студентите:
- да го разберат концептот на универзализам и културен релативизам во рамките на теоријата на човековите права;
- да ги осознаат филозофските основи на човековите права;
- да ги сфатат елементите на конкретни човекови права и модалитетите на нивна заштита во различни правни системи;
- да ги осознаат предизвиците во регулирањето и спроведувањето на одредбите за човековите права;
- да ги согледаат начините на толкување на Европската конвенција за човековите права;
- да се оспособат за правна анализа на одредбите за човековите права;
- да го согледаат контекстите на уставните и другите правни решенија за човековите права;
- да го согледаат влијанието на различни филозофски концепции врз правните одредби кои се однесуваат на човековите права;
- да оценат постоење на случај на кршење на човеково право;
- аналитички и критички да размислуваат за прашања поврзани со човековите права.
-
[EDCAL03] Современи трендови на парламентаризмот
Овој предмет ќе им овозможи на студентите:
- да го разберат концептот на парламентаризам во рамките на теоријата и практиката;
- да ги осознаат основите на парламентаризмот и трендовите во светот;
- да ги сфатат елементите на парламентарниот систем;
- да ги осознаат предизвиците на парламентаризмот во светот;
- да ги согледаат начините на толкување на парламентарните институти;
- да се оспособат за правна анализа на одредбите за парламентаризмот;
- да го согледаат контекстите на уставните и другите правни решенија за парламентарзимот.
-
[EDCAL04] Теорија на управувачките системи
Со изучување на предметната програма студентите ќе бидат во можност самостојно да управуваат со содржината и методите на работа во областа на управувачките системи: да знаат развојни трендови, разликите и потребите на поединци и организации, студентите учат теории на јавната администрација од теоретска, делумно практични поглед, со акцент на карактеристиките на развојот на науката и јавната администрација воопшто, студентите можат да го изразат своето професионално мислење за секојдневните проблеми и практики на административните науки, студентите се во состојба да ги оценуваат податоците во областа на администрацијата во светлината на социјални, професионални и етички аспекти, студентите можат да се фокусираат на индивидуалните проблеми и процесот на модернизација на јавната администрација, преку употреба на научни методи ( индукција, анализа, синтеза) студентите ќе направат критичка анализа и развој на теоријата за решавање на проблемите во управувачките системи.
-
[EDCAL05] Актуелни проблеми на филозофијата на правото
Овој предмет го проучува правото и неговата улога во општеството и има за цел да им даде на студентите информации за теории на правото од повеќе истакнати филозофи, со цел да се поттикне критичко размислување и аналитички принципи и идеи. Поради природата на предметот студентите се охрабруваат да ги спротивстават своите ставови по однос на теориите / филозофите и да ги аргументираат своите ставови поврзани со една или повеќе филозофски школи.
Некои од прашањата опфатени во предметот филозофија на правото, се: Која е неговата улога во општеството? Овие прашања ќе се анализираат внимателно на прашањето поставено од страна на еден од татковците на модерната филозофија на правото Џон Остин, кој вели дека филозофијата на правото го анализира на "природата на правото" и се обидува да се одговори на прашањето "што е правото" и " што претставува доброто право.
Семестар 3/4
-
[PHD-S3-S4-01]
[40 ЕКТС]
Научно-истражувачка работа
Во втората година (3 и 4 семестар) кандидатот продолжува со научноистражувачката дејност според одобрениот индивидуален план. Менторот дава процена во врска со овие активности во форма на извештај до Наставно-научниот совет.
-
[PHD-S3-S4-03]
[20 ЕКТС]
Публикации I
Публикација (издавање) на истражувачките активности според таблицата на релевантност на медиумот за публикација. Издавачките активности и успеси на кандидатот се проверуваат пред научниот аудиториум според областа и релевантноста на истражувањето.
Семестар 5
-
[DCAL0105]
[20 ЕКТС]
Презентација на резултатите од истражувањето
На крајот на 5-от семестар, по истражувачките активности според индивидуалниот план, кандидатот вкупните резултати од оваа фаза на трудот и од истражувањето ќе ги презентира јавно.
-
[PHD-S5-01]
[10 ЕКТС]
Публикации II
Публикација (издавање) на истражувачките активности според таблицата на релевантност на медиумот за публикација. Издавачките активности и успеси на кандидатот се проверуваат пред научниот аудиториум според областа и релевантноста на истражувањето.
Семестар 6